Home » Blogg » Hvordan angi ønsket stilling riktig i CV-en

Hvordan angi ønsket stilling riktig i CV-en

5/5 - (1 Stemmer)

«Ønsket stilling» er en kolonne der søkeren til jobben angir sin profil eller spesialisering, gjerne i en smal sammenheng. Faktisk er dette nøkkeldelen av CV-en, de legger merke til den først og fremst, og hvis den fylles ut feil, kan resten av CV-en bli helt usett.

Finn din profesjonelle CV MAL her — Kun 1% av jobbsøkere kommer videre til intervju. Med våre CV maler har du 89% høyere sannsynlighet for intervju.

Det er klart at hvis det er skrevet noe uforståelig i feltet, kan det hende at sammendraget ikke blir lest i det hele tatt – og det er ganske riktig. Dette tyder på at søkeren ikke kunne fylle ut CV etter modellen og ikke taklet den enkleste oppgaven. For å unngå et slikt problem, må du fylle ut CV-en og kolonnen “ønsket stilling” riktig.

Det er to måter å fylle ut denne kolonnen på. Den første er å angi ønsket stilling inne i CV-en, i det aktuelle feltet. Den andre er å angi ønsket plassering i tittelen på dokumentet (fil, e-postemne). Begge tilnærmingene brukes aktivt av søkere, og hver av dem er korrekte. Det er også et kompromissalternativ – å duplisere stillingen både i tittelen og i kolonnen. Den ønskede stillingen er en slags “tittel” på CV-en din, så denne kolonnen skal være helt i begynnelsen av dokumentet på et synlig sted.

Vellykkede eksempler og prøver

I en god CV vil ønsket stilling dupliseres både i filnavnet og i den tilsvarende kolonnen inne i CVen. Et godt filnavn: “Hansen. Salgssjef.pdf”. Kolonnen med ønsket stilling bør stå på et synlig sted, kanskje i stedet for en tittel. Ønsket stilling beskrives konsist og spesifikt. Kokken, for eksempel, vil indikere sin spesialisering: “pizzamaker”, “sushikokk” eller et annet alternativ.

For å skrive en CV riktig, sjekk ut de vanlige feilene nybegynnere gjør når de fyller ut «Ønsket stilling»-kolonnen nedenfor. Den gir spesifikke eksempler på problemer og hvordan de kan løses.

Vanlige feil som fører til avslag på jobbsøknad

Ønsket stilling ikke spesifisert

Vanligvis har rekrutterere  alltid mange søknader på stillinger. Som oftest har de også en annen profil, siden en bedrift kan ha flere ledige stillinger samtidig. Vanligvis er disse CVene sortert etter profil for å gjøre det lettere å jobbe med dem. På dette tidspunktet ser den ansatte tilfeldig gjennom forskjellige CV-er, og det første han legger merke til er kolonnen “ønsket stilling”, basert på hvilken han bestemmer hvilken mappe CV-en skal gå til. Hvis det ikke er merket, sendes sammendraget til papirkurven.

Stilling fra arbeidsboka

Du bør ikke angi stillingen analogt med arbeidsboken. For det første er navnene der vanligvis ikke sammenfallende med de ofte brukte (“systemarkitekt” i stedet for “programmerer”). For det andre tilskrives spesialitetens kode (nummer) vanligvis tittelen på stillingen, som også er helt ubrukelig for arbeidsgiveren. Spesifiser heller stillingen basert på hvordan arbeidsgiveren beskriver den. Ellers bruk det vanlige navnet på stillingen.

Mangel på detaljer

I kolonnen er det nødvendig å angi en spesifikk profil eller spesialitet. Det vil si ikke en “leder”, men en “HR-spesialist”, ikke en “ansatt”, men en “sikkerhetsoffiser”, etc. Bare i dette tilfellet vil kolonnen bære en viss semantisk belastning. De vanlige vage begrepene som “manager” betyr ingenting, så slike formuleringer bør unngås.

multitasking

Du kan ikke skrive i kolonnen “ønsket stilling” flere spesialiteter av forskjellige profiler: “regnskapsfører / sekretær” eller “skribent / designer”. Slike formuleringer kan skremme arbeidsgiveren, antyde spesialiteter fra ulike områder, og dermed få arbeidsgiveren til å tvile på din kompetanse. Vanligvis lages slike CVer av personer som trenger en jobb og som ikke fullt ut er i stand til å oppfylle pliktene sine i noen av de angitte spesialitetene. “Klar for enhver jobb”, “Jeg vil lære alt”, “Jeg kan håndtere alt” – dette er et sammendrag av slike søkere.

Hvis du vet hvordan du jobber godt i forskjellige roller, er det bedre å lage to CV og sende dem separat, eller angi dette i følgebrevet eller beskrivelsen av ferdigheter. Du kan angi forskjellige spesialiteter i en CV bare innenfor relaterte yrker: “tekstforfatter / journalist” eller “sekretær / administratorassistent”. Denne praksisen er generelt akseptert, og arbeidsgiver vil gjennomgå en slik CV.

Uferdig utdannelse

Hvis du er student eller trainee, trenger du ikke å skrive setninger som “Jeg studerer fortsatt” eller “student” i feltet “Ønsket stilling” på CV-en. Den riktige veien ut av situasjonen er å fortelle om din ufullstendige høyere utdanning i et følgebrev, og i feltet om stillingen skrive navnet på yrket og legge til en passende rang eller stillingsnivå gjennom en bindestrek. For eksempel: «junioradvokat» eller «advokatfullmektig». Varianter som “trainee banker”, “Java Junior Developer” er også tillatt (for programmerere og IT-spesialister er Junior en nybegynner, men lignende betegnelser finnes i andre yrker). Du fyller ut en CV med den trygge og oppriktige formuleringen som kreves for en arbeidsgiver.

📌 Hvilke feil i CVen kan føre til avslag?

Mangelen på ønsket stilling, mangel på erfaring, for mange ønskede posisjoner, samt mangelen på utdanning. Mangelen på nødvendig informasjon vil ikke gi rekruttereren en forståelse av om du er egnet for en bestemt stilling.

📌 Hvorfor indikere detaljene i posisjonen i CVen?

Dette vil bidra til å bedre forstå hvor relevant opplevelsen din er for ledig stilling.

📌 Er det nødvendig å indikere din uferdige utdanning i posisjon?

Hvis utdannelsen din er uferdig, kan du fremdeles indikere din spesialitet, samt legge til kvalifikasjonene dine som du klarte å få.

Blogg Cvmal.no — En blogg for å heve din CV, jobbsøking og karriere til det høyeste nivået!

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

E-postadressen din vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *